maanantai 18. marraskuuta 2013

Sääntöjen noudattaminen on asenteesta kiinni (mediaprojekti)

Kukapa ei olisi liikenteessä törmäillyt törppöihin. Tuntuu siltä, että joillekin on vain yksinkertaisesti liian vaikeaa noudattaa liikennesääntöjä. Itseään täynnä olevat kuskit kurvailevat risteyksissä ylimielisyyden etuoikeuttamina ja aiheuttavat säikähdyksiä ja vaaratilanteita. Miksi näin tehdään?
     Ihmisillä on erilaisia ajotyylejä, joihin vaikuttavat monet eri asiat, kuten esim. luonne, itsevarmuus ja auton käsittelytaidot. Joidenkin ajotyylit ovat merkityksettömiä muille, mutta jotkut aiheuttavat tavoillaan muille ihmisille jopa hengenvaaraa. Liika itsevarmuus on huono asia liikenteessä, koska liikaa itsestään kuvittelevat voivat erehtyä taidoistaan pahastikin. Kuvitellaan, että pystytään jopa ihan luonnottomiin tekoihin, jolla estetään ajotavan riskien aiheuttamat vaarat. Myös mahtaileva ajotyyli ja niin sanottu "naisten nauratus" on todellisuudessa hyvin riskialtista touhua. Jos ajellaan keskusta-alueella 80km/h ihan vain katseita kerätäkseen, voi tapahtua hyvinkin vakavia onnettomuuksia. Esimerkkinä räänpaikkakunnan pienessä keskustassa 40km/h alueella lensi auto katolleen, joka ei kyllä ole mahdollista niin hitaasta vauhdista. Liika epävarmuuskaan ei ole myöskään hyväksi. Liian epävarmana omasta ajotilastaan aiheuttaa myös ongelmia ja on liikenteen tukoksena. Myös tunteet vaikuttavat yllättävän paljon ajotapaan, joten äärimmäisten tunteiden varassa ei kannattaisi lähteä ollenkaan liikenteeseen.
     Nopeusrajoituksen rikkominen tuntuu olevan enemmän kunnioitettavaa kuin niiden noudattaminen. Ihmiset ajavat ihan päättömiä nopeuksia ja pitävät rajoituksia ennemminkin suosituksina kuin sääntöinä. Oikeasti rajoituksille on syynsä, ne eivät ole vain huvikseen hidastamassa liikennettä. Ylinopeus aiheuttaa suuria vaaratilanteita ja useimmissa liikenneonnettomuuksissa kuski on ajanut sallittua kovempaa. Ylinopeus myös aiheuttaa suuremmat vahingot onnettomuuksissa. Pienilläkin nopeudeneroilla on ratkaiseva merkitys esimerkiksi yliajon uhrin selviytymiseen. Ylinopeus ei siis ole harmitonta ja samantekevää. Nopeusrajoitukset ovat kuitenkin tehty noudatettavaksi ja niiden rikkominen on myös lain rikkomista. Jokainen, joka ajaa ylinopeutta voidaan siis luokitella lainrikkojaksi. 
     Toisten huomioiminen liikenteessä jää myös hyvin vähäiseksi. Yhä harvemmat käyttävät vilkkua tai jos käyttävät, ilmestyy se päälle vasta kääntymisen aikana. Vilkku pitäisi laittaa tarpeeksi ajoissa, ennen jarruttamista, jotta muut liikenteessä olevat voisivat ja kerkeisivät reagoimaan. 
Usein niinkin tärkeä asia puuttuu kuin turvaväli. Sillä on oikeasti merkitystä jarrutusmatkaan. Harvat kuitenkaan ymmärtävät turvavälin merkitystä ja ajavat suurin piirtein edellä ajavan peräkoukussa kiinni. Siinä tilanteessa äkkijarrutuksen tullessa, ei turvaväliä pitämätön ihminen kerkeä saada autoaan pysähtymään ajoissa. Vaikka kuinka luottaisi reaktiokykyynsä, ei sillä ole merkitystä ilman riittävää turvaväliä. 
Ohituksetkaan eivät ihmisiltä suju ihan moitteetta. Monet ohittavat täysin turhaan ja varsinkin maantiellä turhat ohitukset voivat olla hyvinkin vaarallisia. Jotkut lähtevät myös ohi välittämättä onko alueella ohituskielto. Kotonani Parikkalassa asuin ihan maantien vieressä ja kohdallamme on pitkällä matkalla ohituskielto. Todella monet kuitenkin lähtevät samaisessa kohtaa ohittamaan, koska siinä on suoraa. Joka vuosi siinä sitten sattuukin vähintään yksi kolari, usein jopa todella vakaviakin. Luin myös vasta uutisista jostain tilanteesta, jossa henkilöauto lähti ohittamaan traktoria kielletyllä alueella. Sen seurauksena auto tönäisikin traktoria, joka kaatui ojaan ja kuski jäi alle puristuen kuoliaaksi. Ohitukset ovat siis todella riskialttiita tilanteita, joita ei pitäisi ikinä tehdä liian kepeästi. 
     Nyt kun on itse ruvennut autolla ajamaan, huomaa miten heijastimilla on oikeasti merkitystä. Ilman heijastimia liikkuvia jalankulkijoita ei kyllä huomaa ennen kuin melkein jo kohdalla. Heijastimet taas näkyvät jo yllättävän kauas ja silloin kerkeää hyvin reagoimaan tilanteeseen. Heijastimien käyttö on siis oikeasti tärkeää eikä vain hölyn pölyä. 
     Erilaisiin olosuhteisiin mukautuminen on myös hiukan hukassa autoilijoilta. Jäisellä tiellä ja sateisella ilmalla ei voi ajaa yhtä huolettomasti kuin muutoin. Jäätä ei välttämättä edes huomaa tien pinnasta ja musta jää onkin koitunut monien varomattomien kuskien kohtaloksi. Ohituksissa ei huomioida sadekeliä ollenkaan vaan siirrytään takaisin kaistalle sumuttaen vedet ohitetun päälle. Pimeällä ohitettaessa ei juurikaan kukaan vilauta pitkiä ennen ohittamaan lähtemistä, joka kuuluisi tehdä. 
Pimeällä monetkaan eivät osaa käyttää oikein valoja. Jotkut eivät käytä pitkiä valoja laisinkaan ja toiset käyttävät senkin edestä. Joku viikonloppu kun olin ajelemassa Parikkalasta Lappeenrantaan, takanani tuli maastoauto, joka vähän väliä vilkutteli pitkiä. Lisäksi hän ajoi ihan perässäni kiinni, joten häikäistyin ihan kunnolla ja loppumatkasta silmiänikin jo särki. 
Pysäköinti olisi erittäin tärkeää osata tehdä oikein pimeässä. Joskus ajellessa säikähtää, kun yhtäkkiä valokeilaan osuukin pysäköitynä oleva auto ilman minkäänlaista varoitusta. Autoihin kuuluisi jättää edes jotkut valot päälle tai sitten ihmisillä pitäisi olla joku valo, esim. taskulamppu. Myös heijastinliivi on tärkeä, koska se näkyy todella kauas ja jättää autoilijoille aikaa reagoida. 
     Vanhukset aiheuttavat liikenteessä oman riskinsä. Itse olen sitä mieltä, että vanhuksien ajokuntoa tulisi tarkkailla nykyistä paremmin. Useimmissa onnettomuuksissa on vanhempi henkilö mukana, koska he eivät ole kerinneet havaita muita liikenteessä kulkevia tarpeeksi ajoissa. Useat vanhukset ovat yksinkertaisesti liian huonossa kunnossa auton rattiin ja häiritsevät näin liikennettä.
     Autoilevilla ihmisillä olisi siis paljon korjattavaa ja huomioitavaa liikenteessä ja omassa ajotaidossaan. Tässäkin oli nyt vain osa ongelmista, joihin olisi hyvä puuttua. Kaikkein yksinkertaisimmin asia tietysti korjaantuisi, jos kaikki noudattaisivat tunnollisesti liikennesääntöjä. Liikenne sujuisi paljon jouhevammin ja liikenneonnettomuudet pienenisivät roimasti. Totta kai jokaisella joskus sattuu vahinkoja ja huolimattomuusvirheitä, mutta miksei voisi pyrkiä parantamaan omaa ajotaitoaan? Jokainen voi halutessaan olla hyvä kuski, mutta jokaisella on myös aina parannettavaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti